Sinatra_Z - Mari Berpantun

Assalamualaikum dan salam sejahtera wahai pembaca-pembaca yang budiman sekelian.
Tatakala di pagi isnin ini pasti ramai yang berasa gundah-gulana ataupun kegelisahan almaklumlah semalam baru sahaja hari minggu dan ini merupakan hari pertama berkerja.

Apa sekalipun elok kita mengambil sedikit masa ketika para pembaca yang budiman yang sedang mengular membaca penulisan saya ini di pejabat untuk seketika, sejenak menceriakan atau menghiasi hari anda dengan seni budaya Bahasa Melayu (atau Bahasa Malaysia).

Seni budaya yang saya maksudkan adalah tidak lain dan tidak bukan Pantun.
Pantun adalah sejenis puisi tradisional melayu yang sangat mudah dan tidak susah serta dapat menceriakan hari anda. Sering digunakan dalam temasya dan keramaian seperti Perkahwinan, Kenduri, Mesyuarat Tahunan Rukun Tetangga dan banyak lagi.

Tidak seperti yang dianggap ramai sebenarnya pantun ini amat mudah, anda hanya perlu memastikan yang hujung ayat berkenaan sama bunyi dengan ayat berikutnya.

Contoh termudah pantun 2 kerat -

Daun pandan daun ketum,
Assalamualaikum!

Yeaaa itulah dia dengan mudah sahaja saya telah mencipta pantun dua kerat yang boleh digunakan oleh pembaca sekelian ketika menziarahi rumah rakan taulan. Maka kalau saudara fikir bahawa pantun ini hanya sesuai digunakan pada kenduri kahwin, ucapan PIBG sekolah atau pertandingan pantun peringkat zon hulu langat saudara/saudari silap. Pantun ini boleh digunakan di pelbagai sudut kehidupan. Maka ini saya akan memberikan beberapa contoh lagi yang mana para pembaca yang budiman sekelian boleh menyelitkan pantun untuk lebih menceriakan atau menambah seni dalam kegiatan harian saudara saudari.

Contoh Pantun-pantun....

Pantun ketika hendak berjumpa atau berpisah.

Kajang pak malau kajang berlipat,
Satay Kajang tak cicah kari,
Berjumpalah kita pukul empat,
di restoran satay kajang haji samuri.

Buah dokong buah kelapa,
wah wah lama tak berjumpa.

Kalau ada sumur di ladang,
bolehlah saya menumpang mandi,
kalau tak ada sumur di ladang,
alamat tak mandilah saya.

Yeaa itulah dia pantun yang sesuai digunakan ketika berjumpa atau bertemu dengan rakan lama. Namun tahukah anda bahawa pantun juga sesuai digunakan ketika sedang berpacaran atau hendak menambat hati si dia yang istimewa, ahaaaa tengok contoh pantun ini..

Contoh Pantun Bercinta...

Contoh ini diambil dari filem P Ramlee 3 Abdul

Makan tak kenyang,
tidur tak basah,
mandi tak lena... Pendek kata seminggu
dua ni macam kapal nak masuk dock.

Alah! Kanda borak lah, takkan kanda ingat
pada dinda.

Misai pendek tidak bercahaya,
Ibarat kuda hampir mati.
Kalau adinda tidak percaya,
Operate lah dada, x-raylah hati! (Jejaka)

jikalau kaki tersandung batu,
jatuh selalu tersembab ke tanah,
hmmph orang lelaki memang begitu,
sumpah selalu tunai tak pernah. (Gadis)

Kaki bukan sebarang kaki,
kaki diorder dari egypt,
lelaki bukan sebarang lelaki,
haa ini lelaki abdul wahib. (Jejaka)

jikalau merpati sudah terikat,
jangan terlepas ikatan benang,
jikalau hati sudah terpikat,
lekas lah lekas masuk meminang... (Gadis)

Ahaaa itulah dia pantun yang cukup indah dan memikat. Tapi kalau anda rasa pantun ini terlalu rumit untuk dihafal dan digunakan dalam aktiviti berpacaran anda bolehlah bawa bekal pantun-pantun yang mudah ini....

Contoh....
(Jejaka)
Kuih karipap Kuih Bahulu,
Sayang I love you.

Gadis bolehlah jawab.....

Kuih Samperit dengan budu,
Sayang I love you too.

Atau boleh ditambah lagi dengan

Bulan ketiga bulan mac,
Sayang I miss you so much.

Bulan febuari datang dulu,
Ahh tipulah you!

Yeaaaah itulah dia antara contoh-contoh pantun yang boleh digunakan ketika sedang bercinta.

Pasti ada diantara anda yang bertanya "Tapi encik Sinatra_Z bagaimana kalau saya tidak bercinta?" Itu ertinya anda seorang jantan sepi patutlah anda datang ke blog ini. Namun jangan risau masih ada banyak lagi pantun-pantun lain yang boleh digunakan dalam kehidupan harian kita sebagai contoh...

Pantun memberi semangat berkerja...

Bermain facebook di waktu pagi,
penyelia lalu berlakonlah kerja,
marilah rajin mencari rezeki,
menyumbang kepada ekonomi negara.

Pantun Nasihat hidup berjiran.

Bunuh Kambing di tepi tangga,
Bakar rumah ketua kampung,
kita ni kan hidup jiran tetangga,
rajinlah kita tolong menolong.

Pantun Budaya Pemakanan Yang Sihat.

Sepak cikgu di tepi kantin,
tumbuk ustaz sampai pengsan,
amalkanlah makan benda berprotein,
kerana ia baik untuk kesihatan.


Maka itulah dia wahai pembaca yang budiman sekelian antara contoh-contoh pantun yang dapat saya mengetengahkan untuk anda menggunakan dalam kehidupan anda. Namun kerana masa tidak mencukupi maka agak terhad jumlah pantun yang dapat saya kenalkan. Namun jangan risau nanti mungkin akan lebih banyak pantun lain yang dapat saya ketengahkan. Maka sebelum saya mengundur diri sahutlah cabaran untuk menggunakan pantun dalam kehidupan harian anda...

Buat cengkudu buah mempelam,
makanan kegemaran encik kera,
Jumpa lagi dan Selamat malam,
Majulah pantun untuk negara.

3 comments:

"Bermain facebook di waktu pagi,
penyelia lalu berlakonlah kerja,..."

aku boleh terima. sebab orang memang buat pun.

"Bunuh Kambing di tepi tangga,
Bakar rumah ketua kampung,..."

dahla bunuh kambing, bakar rumah ketua kampung?

"Sepak cikgu di tepi kantin,
tumbuk ustaz sampai pengsan,..."

????????

agak ganaz pantun ko. aku surrender. sepatutnya pantun melayu lebih lembut dan cantik.

buah dada putih melepak,
amat selesa dibaring-baring,
jangan takut kena sepak,
hati keras, hati kering.

haaa. camtu baru penaik semangat dan nafsu.

heehee.

 

Pantun bahasa Inggeris bertemakan jualbeli undi

2 kerat
nizar and zambry
mari mari beli saya punya undi


pantun 4 kali kena kerat
I don't like science fiction
because the story entah amende
next perak state election
who want my vote, please tender

Thank you,
Kambing Murderer