Sinatra_Z - Berpakaian Hitam

Besok akan diadakan persidangan Dewan Undangan Negeri Perak,
ada yang bercadang untuk berpakaian hitam sebagai tanda kemarahan terhadap apa yang berlaku atau akan berlaku esok.

Walaupun saya agak hairan dengan warna yang dipilih,
kerana walaupun tiada apa yang berlaki saya yakin pakaian hitam masih juga akan dipakai oleh orang ramai.

Beginilah,
Saya memang tidak akan mahupun tidak setuju dengan pendapat bahawa Sivakumar (Speaker Perak) adalah lebih berkuasa dari Sultan Perak di Negeri Perak.

Siapa Sivakumar tu?

Kenyataan demi kenyataan seolah-olah beliau seorang speaker mempunyai hak yang lebih besar dari Sultan Perak. Saya bukan cuba memainkan isu perkauman, ketuanan atau apa pun, tapi sekali pandang seolah-olah speaker Dewan Undangan negeri ini kalau berdasarkan hujah-hujah yang dikeluarkan langsung tidak boleh disentuh.

Betul,
Saya hairan bagaimana sekiranya suatu dewan hendak menukar Speaker. Kerana mengikut akhbar Keadilan, Speaker berhak menolak apa-apa usul yang hendak dibentangkan yang beliau rasa tidak sesuai.

Maknanya sekali beliau dilantik seolah-olah menjadi seorang diktator atau maharaja yang langsung tidak boleh disentuh oleh Menteri Besar sendiri sehinggalah Dewan Dibubarkan, yakni pilihanraya baru.

Hebat betul, maknanya katalah satu hari Speaker jadi gila, terencat atau gila kuasa dewan langsung tidak dapat berbuat apa-apa melainkan membubarkan DUN.

Sudahkah anda semua lupa tentang Pilihanraya lepas?

BN memenangi 29 kerusi, manakala selebihnya dimenangi oleh DAP, PKR dan PAS. BN telah bertemu Sultan Perak untuk memohon membentuk kerajaan kerana ketika itu tidak Wujud Pakatan Rakyat namun Tuanku Sultan telah menolak usul ini. Ini adalah kerana beliau berpendapat pastinya parti-parti berkenaan mahu menubuhkan kerajaan campuran jadi Tuanku memanggil wakil parti-parti berkenaan datang mengadap.

Ingat lagi tak.....

Bukankah Tuanku Sultan yang berkeras memilih Nizar untuk menjadi Menteri Besar walaupun mendapat bangkangan DAP?

Bukankah DAP dan PKR berkeras untuk mencalonkan jawatan Menteri Besar Perak kepada Jamaluddin Mohd Radzi yang kemudian dibacarakan atas kesalahan Rasuah dan kemudian keluar PKR?

DAP dan bukan UMNO atau MCA yang hendak memulaukan perlantikan NIZAR JAMALUDDIN kerana SULTAN PERAK telah menolak pencalonan JAMALUDDIN MOHD RADZI!

Punya marah Nizar dari PAS jadi MB.

Bukankah Nizar sendiri berkata yang beliau akan menyerahkan kepada kebijaksanaan Tuanku Sultan samaada dia hendak membubarkan DUN atau Tidak?

Bila Sultan buat keputusan Nizar Mohon Derhaka!

Memang dasar Kacang Lupakan kulit.
Kalau tak kerana Tuanku Sultan Perak NIZAR tak JADI MENTERI BESAR!

Baru bawak Camry dah habis lupa daratan. Memang tak guna betul.
Apa guna kononya baca ayat quran sedap mendayu hebat menjadi Imam kalau baru rasa kuasa sedikit dah lupa asal usul?

Bukankah Anwar Ibrahim Sendiri yang cuba melakukan perkara sama dengan September 16?

Bukankah Anwar Ibrahim sendiri yang berkata kepada Puad Zarkashi dan media yang beliau akan mengadap yang Dipertuan Agong dengan nama-nama ahli Parlimen dan meminta Tuanku melantik Perdana Menteri Baru?

Bukankah Pakatan Rakyat yang mula-mula merampas Adun dari BN masuk ke kerajaan Perak, kemudian bila sudah dapat Nombor yang selesa cuba untuk memecat dua Adun PKR yang ada kes Rasuah dengan menipu mengatakan mereka letak jawatan.

Ohh sebab orang lain berjaya buat apa yang ko tak dapat buat jadi sekarang ko nak marah-marah baring atas Jalan Raya.

Macam Ni lah.....

Saya tidak boleh menerima Idea bahawa Encik Sivakumar adalah Lebih Berkuasa dari Sultan Perak di dalam Negeri Perak dari orang-orang yang beberapa bulan lepas mengangkat dan menyanjung Sultan Perak ke langit tinggi-tinggi kerana kebijaksanaan beliau yang meminta Kerajaan Pusat merombak Kehakiman Negara dan lain-lain.

Dari orang-orang yang hendak memulangkan semula Imuniti kepada raja-raja melayu.

TERUTAMA DARI YANG RAMAI-RAMAI PAKAI BAJU KUNING BERARAK KE ISTANA NEGARA MEMINTA CAMPURTANGAN YANG DIPERTUAN AGONG!!

Bila Sultan buat keputusan yang tidak selari dengan mereka....

Ooooh takde, Sultan salah. Mohon Derhaka.

Macam ni lah,

Aku dah penat dengan drama swasta, cerekerama, pilihan raya kecil yang tak pasal-pasal, ceramah, tunjuk perasaan, baring-baring atas jalanraya, akuan bersumpah dengan apa lagi sampah-sampah yang berkenaan! PERGI MAMPUS.

Sekarang Ekonomi Dunia dah mula gawat, harga ayam naik, Dunia keuwangan antarabangsa tak menentu, kadar jenayah Selangor meningkat dan macam-macam lagi.

Dah lah tu buat lah kerja.
Ko dulu ada peluang jadi kerajaan, tapi sibuk tak habis-habis politik curi adun orang lah nak rampas kuasa ikut ahli parlimen BN lah... macam-macam hal lah. Haah padan muka, kena lempang dengan permainan sendiri.

Pakatan Rakyat ada lagi Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Tumpukan kepada menjadi KERAJAAN BUKAN PEMBANGKANG TETAPI KERAJAAN kepada negeri-negeri ini. Buktikan yang anda mampu mentadbir, membentuk kerajaan dan memajukan negeri.

Tak Gitu? Kalau kerja bagus mesti orang akan undi punya.

Ini tak habis-habis ceramah, ceramah, ceramah dan ceramah.


P/S
Aku mungkin pakai seluar hitam laa kot... Kalau korang nak kata aku menyokong bantahan suka hatilah! Seluar aku cuma warna Hitam dengan Biru je. Dulu ada laa warna hijau, tapi masa sekolah laa. Masa sekolah aku tak jadi Pengawas. Paling kuat pun pengawas percubaan.

6 comments:

aku yang tak sokong BN pun naik meluat dengan tindakan kanak-kanak orang-orang nie. Nak katakan bijak, mungkin bijak dalam politik, tapi hati kuntum..

dah la tu pakatan rakyat, sudah ler tu..go and concentrate settling our problems...

weih, ayam naik harga..aku suka makan ayam!!

 

Aku pun suka makan ayam

 

Bro nice post. Keep it up!

 

kaji dulu dasar-dasar perundangan negare2 komanwel.

jangan main tempelak je dengan fenomena negara sekarang.

 

aku suke post ko kali nie..
haha..

really makes me laugh n at the same time, thinks about the dirty politics their are playing...

baring2 pkai baju hitam.. ape daa...

 

i am not a BN or UMNO supporter, but I found what Sivakumar did was disgusting.