Sinatra_Z - Kehairanan dan Dua Marhalah

Saya hairan dengan orang Melayu nih...
Selama saya dibesarkan sebagai orang Melayu, dengan bahasa dan adat resamnya, ada pulak rasa kehairanan dengan sesetengah Orang Melayu ni.

Sesetengah orang Melayu ni...
Sikit punya risau kalau-kalau makanan dia makan ni ada pakai minyak babi, tak pun masak dalam satu kuali dengan babi ataupun ketam yang dia makan ni dua alam atau tidak. Tapi pada masa yang sama boleh pulak dia teguk segelas Air Beer.


Di Restoran Makanan Laut Robertson Wong Kah Sing 888

"Hmm... Ni Hokkien mee ni Halal ke?" Tanya Encik Deraman

"Halal encik, takde babi." Jawab Pelayan Myanmar itu yang fasih berbahasa kebangsaan.

"Ye lah tapi dia pakai minyak babi tak?"

"Tak encik, dia pakai minyak sayur, lagipun kita memang "Pork Free" sini."

"Ni ketam ni ketam apa? Ketam sungai ka?"

"Bukan encik, ketam laut."

"ohh ye ke.... Bolehlah, bagi saya Hokkien Mee dengan ketam masak cili"

"Minum apa encik?"

"Bagi saya Carlsberg."

Memang Lam Alip nun Cha Alip wau!

Lagi satu yang agak meriah laaa... Pergi makan kedai restoran Makanan laut. Yang jual makanan laut je

"Ehh ni halal ke ni?" Tanya Romzi dengan menunjukan kearah hidangan Ikan Kurau.

"Takpe ko jangan risau, diorang dah sembelih ikan ni." Jawab Farid Iskandar.

OMG~!

Itu belum yang jenis semua benda jadi halal sebab dah lepas dua marhalah.
Kadang-kadang kita ni mengalahkan Yahudi Mabuk pun ada.

Tapi kan,
Aneh tak? Kita ni negara Malaysia, negara Islam Majoriti....
Nak dapat makanan halal pun kadang-kadang susah. Aku pun suka jugaklah nak rasa masakan etnik lain.....

P/S
Jalan kaki pegi kedah
Siot Lah!

5 comments:

Memang btl kadang2 kita org melayu sendiri beragama Islam nak pg mkn kat kedai tak tau halal btl ke tak tp tak ku sangka ada jugak org melayu tanya pasal makan halal atau tak tp minum air beer...rosak2..

 

Orang Melayu (sama juga macam di sini sesetengahnya-lah) minum mau, tapi makan babi jangan sekali.

 

apo ni link aku dah ilang

 

melayu2.....
ada yg semayang tak tinggal...
baju 3 urat benang jek....
ada yg derma kat masjid xhenti2
smayang..1 pon x penah...
ada yg pakai tudung "wasini"..
tapi rembat gak laki orang...
hakkkkk tuihhh....

 

wei aku hilang link hari tuh sebab tukar template,

kasi letak sini link website ko aku nak letak balik