Sinatra_Z - Antara yang Zahir dan Batin

Masa aku kat UTM dulu aku ada seorang kawan yang agak baik,
dia ni dulu orang kuat tabligh, Pengasas Tabligh asrama aku dan terkenal kat UTM dalam dunia Tabligh. Kitorang panggil dia Ustaz.

Ustaz ni suka tengok anime, komputer dan sebernarnya hati kuntum. Dia paling suka main Final Fantasy. Hati kuntum atau jiwang dia bukan ala-ala lagu melayu mendayu macam spin,scoin,spoon atau budak kacamata. Dia ni jiwang macam kisah percintaan suci dan rumit anime. Dia cukup suka kisah percintaan macam Squall dengan Leona, tak pun ada sekali tu aku tengok video dia edit dari anime School Rumble yang bahagian Yakumo boleh baca kata hati adik Harima masa dia tidur rumah diorang. Yang mana dalam adengan itu Yakumo rasa terharu membaca kata hati suci dari hati seorang budak lelaki yang terkagum dengan beliau.

Memang jiwang sial dia tu.
Haritu dia agak gembira ada budak dalam friendster main mesej-mesej dengan dia. Dia pun tengok monitor komputer tersengih-sengih lepas tu geli-geli sensorang.

Ahh aku pun tak boleh lupa dia segan-segan biawak dab bila aku ternampak ada "keychain" kristal ukiran bunga ros kat atas meja dia.

Oh baik kembali kepada topik asal.

Ustaz ni memang pengasas tabligh kawasan dan orang secara perlahan berubah pendapat. Dia pergi belajar dengan suatu Ustaz lain ni dan banyak baca kitab-kitab lama. Dari situ dia mengambil keputusan untuk Keluar Tabligh sebab dia rasa budak Tabligh ni suka beramal tanpa ilmu. Bagi dia itu sangat bahaya dan banyak perkataan dan pendapat budak-budak tabligh ni diorang cakap main lepas dan agak kolot.

Jadi dia pun ada terbitkan satu risalah tebal menentang gerakan Tabligh yang menimbulkan kontroversi yang lebih panas dari Mufti Perlis.

Aku cukup suka dia bagi contoh satu ni....

Kita selalu dengar ceramah orang tabligh kata tentang percakapan harian yang suka melemahkan iman kita. Sebagai contoh apabila kita cakap begini..

"Aduh sakit laa kepala aku, aku nak makan panadol la sebab Panadol hilangkan sakit kepala aku.."

Orang Tabligh pun berkata..

"Masyaallah itu percakapan yang melemahkan iman kita, Sebenarnya Panadol tidak menghilangkan sakit kepada kita tapi Allah yang menghilangkan sakit kepala kita."

Jadi Ustaz ni pun katalah yang bebudak Tabligh ni dah keliru tentang ayat yang Zahir dan ayat yang Batin. Tentang Asbab dan banyak lagi perdebatan yang dia ketengahkan. Namun semuanya menjadi lebih jelas bila dia bagi contoh ini...

Perbualan antara bapak dan anak..

Bapa : "Nak ambilkan ayah segelas air, ayah dahaga ni nak minum air sebab nak hilangkan dahaga ni.."

Anak : "Ayah ni itu percakapan melemahkan iman, ayah tak sepatutnya bercakap begitu sesungguhnya air ni takde apa-apa Allah yang sebenarnya yang menghilangkan dahaga ayah."

Bapa : "Nak mari sini kejap dekat ayah..."

Kemudian ayah pun melempang anak itu dengan sekuat hati..

Anak: "Kenapa ayah melempang saya, saya cuma berkata nasihat tentang iman tentang islam, adakah ayah melempang saya semata-mata saya berkata yang benar.."

Bapa : "Janganlah marah aku, sesungguhnya bukan aku yang melempang kamu tapi Allah sebenarnya yang melempang kamu."



EPIC WIN!!!

P/S - Kali terakhir aku jumpa dia masih takde awek, biasalah perempuan mana suka lelaki baik.

1 comments:

LOL... Tuhan menolong mereka yang menolong diri sendiri. Ikhtiar dan usaha harus didahulukan sebelum bertawakal, bukan begitu, saudara Sinatra?

Ada pepatah dalam bahasa Mandarin yang menggambarkan keadaan kawan anda yang belum berpunya itu... "Nan ren bu huai, nu ren bu ai" yang membawa maksud, kalau lelaki tak gatal, perempuan, sorrylah nak layan. LOL. Sesetengah perempuan memang suka lelaki yang jahat lagi gatal.