Sinatra_Z - Cinta Dramatik Muslimin

Artikel ini merupakan tulisan mingguan ruangan saya di Free Malaysia Today (terbit setiap hari khamis)


Sejak meletupnya drama Nur Kasih maka tumbuh bagai cendawan suatu gaya penerbitan drama Melayu yang berkisarkan kisah cinta muslimin.

Mungkin kerana Maher Zain sudah menjadi kegilaan ramai anak-anak gadis yang impikan kekasih yang kacak, bersuara merdu, pandai berfesyen dan pada masa yang sama rajin ke masjid maka permintaan terhadap selera dan citarasa drama cinta semakin berubah.

Tidak lagi popular lelaki yang berpakaian ala barat menaiki motorsikal yang memberontak terhadap masyarakat.

Atau mungkin sejak Hana Tajima memaparkan gaya-gaya tudung berlipat-lipat yang menjadi ikutan orang ramai maka muncul suatu golongan ‘Muslimin Hipster’ atau ‘hijabster’ yang semakin hari semakin membesar, maka mereka memerlukan rancangan drama sebagai pelengkap gaya hidup baru ini.

Sambung baca di sini


2 comments:

Inilah orang melayu. Takde originality langsung. Typical must have component in malay drama:

1. Mesti ada element family. Kalau kisah cinta, mak ayah nenek datuk abang kakak pun menyibuk sama dalam percintaan Mamat dan Minah.

2. Mesti ada happy ending, orang jahat will always end up dead or in jail.

3. Watak pelakon baik memang baik gila macam malaikat, watak pelakon jahat jahat gile macam syaitan. Takde yang tgh2 or mula2 baik tapi sebab desperate sangat2 terpaksa buat jahat. Macam cite Breaking Bad, cikgu chemistry yang baik tapi sbb dapat cancer and takde duit, mengambil jalan mudah dengan memasak dan menjual crystal meth.

4. Jalan cerita yang simple dan senang difahami. Even scene doktor dan pesakit dipermudahkan, dan dielakkan istilah2 medical because nobody really care about it.

There you go! Majulah drama melayu untuk Malaywood!

 

well tis is a response
http://www.youtube.com/watch?v=U-Ci-nQCrE8