Sinatra_Z - Menjawab Persoalan PPSMI

Semuanya bermula dari sini...

http://lipassepi.blogspot.com/2009/02/sinatraz-why-i-support-learning-math.html

Sesungguhnya ketika saya menulis karangan ini langsung tidak terlintas di fikiran saya mengenai perdebatan isu PPSMI. Pada asalnya karangan ini ditulis adalah sebagai satu cerita pendek yang berunsur jenaka yang mempunyai unsur sindiran dan permainan perkataan. Ianya bermula dari perbincangan antara saya dengan rakan-rakan jurutera ketika kami menghadiri ceramah mengenai "cryptology" di UTM Semarak. Kebetulan kebanyakan dari kami adalah bekas pelajar UTM maka kami pun berjenakalah mengenai kata ganti yang telah diterjemah dari Bahasa Inggeris seperti Sampukan, Selak, Penggetar dan sebagainya. Jadi setelah saya pulang ke rumah berdasarkan dari perbincangan itu maka timbullah ilham untuk menulis. Kebetulan setelah ianya ditulis tunjuk perasaan besar-besaran telah diadakan berhampiran Istana Negara mengenai isu PPSMI dan kalau tidak silap rakan saya RockyBru telah memaparkan penulisan saya ini dalam laman web beliau ketika hangat memperdebatkan isu PPSMI dan tunjuk perasaan di istana negara.

Sejak dari itu, laman blog ini yang biasanya sepi (seperti namanya Lipas Sepi) tiba-tiba dihujani dengan pendapat-pendapat pembaca. Ada yang menyokong dan ada pula yang marah dan yang paling saya berpuas hati apabila ada yang mengatakan mereka gelak ketawa besar.

Namun hari ini saya ingin menjawab beberapa persoalan yang telah ditimbulkan oleh beberapa pembaca mengenai penulisan saya. Memang pada asalnya saya menulis ini adalah untuk riadah semata-mata namun saya pun sebenarnya menyokong dasar PPSMI, jadi dalam penulisan kali ini ianya adalah untuk menerangkan dengan lebih mendalam sambil menjawab persoalan mengapa saya menyokong PPSMI.


Persoalan

1) Mengapa saya seolah-olah menghina terjemahan bahasa sendiri? Adakah begitu hinakah perkataan-perkataan teknologi yang ditulis dalam Bahasa Melayu?

Pertama sekali bukan niat saya untuk menghina atau memandang rendah Bahasa Melayu (Atau Bahasa Malaysia) tetapi saya menunjukan bagaimana dalam keadaan tertentu ianya mengelirukan dan terjemahanya tidak sesuai. Bukan saya sengaja memilih perkataan tertentu untuk menggantikan perkataan inggeris, semua contoh yang saya beri memang datang dari buku-buku rujukan BM. Malah kalau anda betul-betul baca penulisan saya itu pada mulanya saya memuji tindakan pensyarah UTM menterjemahkan beberapa perkataan dalam kejuruteraan dengan baik sekali seperti Pemuat, Perintand dan sebagainya. Namun apa yang hendak diketengahkan sini ialah akan sampai satu tahap ianya menjadi agak sukar untuk menterjemahkan berbagai-bagai lagi perkataan kerjuruteraan yang dalam Bahasa Inggeris juga sukar difahami melainkan orang yang pakar dalam bidang berkenaan.


2) Kalau China boleh buat kenapa kita tak boleh buat?

Kita Mula dengan contoh China dulu.
China mempunyai 1.3 Billion rakyat, manakala Malaysia mempunyai lebih kurang 20 juta penduduk. Ini bermakna jumlah penduduk China adalah 65 kali ganda dari penduduk Malaysia. Kalau ikut nisbah untuk setiap satu penterjemah yang dihasilkan di Malaysia, China boleh menghasilkan 65 penterjemah. Kalau seorang penterjemah memakan masa 6 bulan untuk menterjemahkan satu buku, maka dalam masa 6 bulan, untuk setiap buku yang diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia terdapat 65 buah buku dan diterjemahkan dalam Bahasa Mandarin.
Sebab itu kalau kita nak ikut contoh China memang lebam.

Kalau Malaysia mampu menghasilkan 100 buah terjemahan Bahasa Malaysia dalam setahun, China menghasilkan 6500 buah buku dalam bahasa mandarin. Akhirnya, budak-budak sekolah Jenis kebangsaan Cina akan juga membaca buku Mandarin kerana rujukanya lebih banyak dan lebih terkini.

3) Bagaimana pula dengan Jepun? Mereka hancur Bahasa Inggeris tapi Maju juga.

Kalau hendak diperhatikan, janganlah kita ambil sesuatu contoh itu dengan bulat-bulat. Untuk pengetahuan anda dalam Bahasa Jepun terdapat beberapa jenis tulisan. Satu dipanggil Kanji yakni tulisan simbol berdasarkan tulisan Cina, kemudia Hiragana yang mana tulisan Phonetic yang digunakan untuk membantu orang jepun membaca Kanji dan menulis perkataan-perkataan Jepun. Yang ketiga dipanggil Katakana yakni tulisan phonetic yang digunakan untuk mengeja dan menulis perkataan-perkataan yang tidak wujud dalam tatabahasa Jepun.

Kebanyakan perkataan kejuruteraan, sains dan matematik ditulis dalam katakana seperti kompyutaa (Computer), Erektroniku (Elektronic) atau terebi (Telivision).

Orang Jepun, oleh kerana bahasa dan sebutan sangat susah hendak belajar bahasa Inggeris. Kerana dalam hiragana mereka mempunyai huruf-huruf phonetic yang sangat berbeza dengan abjad romawi. Sebab itu kalau Jepun bercakap bahasa Inggeris selalu mempunyai Uuu atau Iii de hujung perkataan itu contohnya Sank Yuu (Thank You) atau Furaideru (Friday).

Sejak revolusi Pemulihan Meiji, Jepun telah membuka ruang untuk arus pemodenan dan telah banyak menghantar sarjana mereka ke barat untuk belajar ilmu-ilmu dan teknologi baru. Namun oleh kerana tidakan ini memakan belanja yang besar hanya sebilangan kecil sahaja yang dihantar dan apabila mereka pulang ditugaskan untuk menyebarkan ilmu berkenaan di Universiti dan Sekolah. Namun mereka mendapati sangat sukar untuk menterjemah perkataan dan terma baru ini kedalam Bahasa Jepun dan untuk mengajar orang-orang Jepun Berbahasa Inggeris adalah amat tidak praktikal. Jadi Katakana telah diwujudkan dan digunakan untuk mengeja dan menulis perkataan-perkataan luar dan baru ini. Jepun belajar dan menulis dalam Bahasa Jepun adalah kerana mereka susah untuk mempelajari Bahasa Inggeris, jadi dari belajar bahasa baru terus yang susah, mereka ubah sistem tulisan mereka.

Kita pula, oleh kerana sistem tulisan yang hampir serupa dan Bahasa Melayu yang berdasarkan Phonetic yang cukup baik amat mudah bagi orang kita untuk memahami dan mempelajari Bahasa Ingeris dengan cepat. Jadi mengapa kita hendak ikut jalan yang susah.

Lagipun Jepun telah memulakan arus pemodenan sejak tahun 1869, ketika itu arus teknologi dan perkembangan Ilmu tidak sepantas hari ini sebab itu mereka boleh mengejar arus teknologi.
Zaman sekarang, telefon bimbit kita beli hari ini, tahun depan sudah teknologi lama. Waktu itu Telegraph dipakai hampir 100 tahun sebelum diganti. Kemudian kita merdeka tahun 1957 dan arus pemodenan kita bermula pada tahun awal 1980 an, maknanya mereka telah mula awal 100 tahun.


4) Dengan PPSMI maka akan terhakis ketamadunan Melayu.

Ketamadunan dan perkembangan budaya bukan semata-mata bergantung kepada penggunaan bahasa sahaja. Ia memang saya mengakui ianya akan mempunyai kesan namun sejarah telah membuktikan bahawa terdapat faktor-faktor lain yang lebih utama. Ketamadunan suatu bangsa itu banyak bergantung kepada kemajuan, kuasa dan pengaruh sesuatu tamadun itu. Sebagai contoh, negara yang jauh lebih maju akan lebih mudah mengembangkan pengaruh budaya, bahasa dan pemikiran berbanding negara yang tidak maju. Sebab itu kita tengok hampir setiap rakyat Malaysia tahu apa itu burger, Michael Jackson dan Hip-Hop tapi lihat berapa kerat orang Amerika yang tahu tentang SM Salim, Nasi Lemak dan joget.

Kalau sekadar menggunakan bahasa melayu, berpantun setiap hari, bersyair tiap minggu itu tidak cukup untuk memastikan nasib bangsa dan adat resam di masa hadapan. Sesungguhnya apabila sesuatu bangsa itu lemah, dangkal dan tidak berpengaruh maka secara perlahan bahasanya juga akan mati, seperti Sanskrit, Jawa Kuno dan banyak lagi.

Sebagai mana sarjana Barat suatu ketika dahulu sanggup mempelajari Bahasa Arab dan Latin untuk memahami ilmu-ilmu baru maka sebagaimana itulah kita perlu menguasai bahasa Inggeris. Pada awalnya memang banyak ilmu-ilmu ditulis dalam Latin dan Arab namun apabila bangsa Eropah Maju mereka sudah mula menerbitkan penulisan mereka dalam bahasa Inggeris, Jerman, Perancis dan sebagainya.

Jadi kalau hendak memartabatkan lagi bangsa dan memastikan perkembangan budaya kita maka perlulah kita memperkasakan dulu bangsa dan rakyat kita (rakyat Malaysia yang budaya bertulang belakangkan Kebudayaan Melayu Islam). Tak guna kalau kita fasih bersyair, cekap berpantun tapi menumpang di negara sendiri. Tak Begitu?


5) Kalau kita boleh membelanjakan banyak wang untuk PPSMI mengapa tidak menggunakan wang itu untuk terjemahan.

Masaalah Terjemahan dalam bidang teknolog ini ialah ianya tidak boleh dilakukan oleh sesiapa yang fasih dalam Bahasa Inggeris sahaja. Terjemahan perlu dilakukan oleh orang yang pada masa sama pakar dalam bidang berkenaan. A Samad Said yang pastinya hebat dalam Bahasa Melayu dan Fasih dalam Bahasa Inggeris tidak boleh dan mampu untuk menterjemahkan buku-buku rujukan Elektronik kerana dia bukan pakar Elektronik. Masaalah di negara kita ialah Pakar-Pakar dalam bidang-bidang ini adalah amat terhad.

Sebagai contoh dalam Kejuruteraan Elektronik terdapat suatu bidang dipanggil Microelectronic & Semiconductor Technology atau dalam BM Mikroelektronik dan Teknologi Bahan Separa Pengalir. UTM merupakan peneraju dalam bidang ini di Malaysia dan ketika saya belajar di sana (3 tahun lepas) hanya seorang Pensyarah sahaja yang boleh dipanggil pakar dalam bidang ini. Dan Pensyarah inilah pada masa yang sama hendak menyelia pelajar sarjana (masters), mengajar pelajar Sarjana Muda (Degree) dan Memeriksa penulisan Kedoktoran, membuat ujikaji, penyelidikan dan pelbagai lagi. Yang saya dengar kini mereka sudah mempunyai 2 atau 3 Pakar dalam bidang berkenaan yang menjadi pensyarah.

Masaalahnya bukan satu sahaja buku rujukan dalam bidang berkenaan. Kalau nak jadi pakar kurang-kurang kena baca 10 ke 15 buku.

Ini bukan masaalah wang, ini masaalah tenaga kerja. Lagi satu Contoh, Buku Terjemahan Electronic Boylestad dalam BM baru Edisi ke 7, Dalam BI sudah edisi ke 10. Dan edisi ini berubah setiap tahun.



6) Sukar guru-guru hendak mengajar dalam Bahasa Inggeris.

Guru sekarang sudah mempunyai Ijazah Sarjana Muda, apatah lagi ramai dari program guru lepasan Ijazah bidang lain. Guru kini adalah suatu pekerjaan yang menuju ke tahap professional seperti Jurutera, doktor dan Peguam.

Kalau setakat nak mengajar dalam Bahasa Inggeris pun sudah banyak songeh, maka tak layak digelar professional. Lagipun sejak baru-baru ini gaji guru dinaikkan dan banyak manafaat diberikan, kalau dah bayar dengan gaji professional maka secara professional perlulah guru berkenaan berkerja setara dengan taraf beliau. Dah bayar gaji elok, manafaat bagus, kerahkanlah kerja mereka. Kalau tak mampu jangan jadi guru, tukar bidang lain.

Habis. Kalau Malas sangat, ralat sangat, nah pergi ajar PJK ke Sejarah ke tak pun BM terus. Senang.

7) Bagaimana pula dengan Pelajar Luar bandar?

Ini suatu persoalan menarik yang mengatakan pelajar luar bandar sukar menerima pengajaran dalam BI. Cuba bayangkan kalau masa sekolah sudah sukar mempelajari dalam BI apatah bila masuk Universiti yang rata-rata buku rujukan semua dalam bahasa inggeris sepenuhnya!!
Banyak saya lihat pelajar luar bandar yang pandai-pandai belaka sukar mendapat pekerjaan baik kerana penguasaan bahasa inggeris dan sukar untuk mereka menulis laporan, memahami buku rujukan kerana tidak biasa dengan mentelaah dalam bahasa inggeris.

Ketika saya belajar dahulu, salah satu pendapatan sampingan saya ialah menterjemah penulisan/laporan BI ke BM atau menyemak kesalahan tatabahasa dan ejaan dalam penulisan laporan pelajar-pelajar ini.

Kebanyakan teknologi yang hebat berada di syarikat besar luar negara seperti Intel, AMD, SONY dan sebagainya. Mereka takkan ambik pekerja yang BI tunggang-langgang.


Kesimpulan...

Beginilah,
apa kata kita serahkan keputusan untuk meneruskan PPSMI kepada mereka yang menerima kesan dari dasar ini iaitu pelajar-pelajar sekolah sendiri. Kita teruskan dengan buku teks dwi bahasa (yang tak susah nak buat di peringkat sekolah) dan juga kertas soalan peperiksaan dwi bahasa.

Kalau lebih ramai memilih BI dan mempunyai keputusan lebih baik kita teruskan PPSMI kalau mereka pilih BM maka kita mansuhkan PPSMI. Ini kita ni yang langsung tiada kena mengena pulak berlebih-lebih tunjuk perasaan bagai nak rak konon macam kita yang belajar ikut PPSMI.

Masaalah saya ialah,
pelopor utama yang membantah PPSMI ialah mereka yang kebanyakan dari aliran Sastera dan bukan sains. Itu yang membuatkan saya rasa tak berapa senang.

Maka secara tuntasnya,
kadang-kadang kita perlu lebih bersikap pragmatik dari terlalu mementingkan budaya dan adat resam. Bukan saya seorang yang tidak suka atau membenci bahasa ibunda saya sendiri. Percayalah saya sangat sayang dengan Bahasa Ibunda saya dan saya cukup pantang untuk merojakkan bahasa ini sebagaimana penyanyi dan pelakon yang ditemubual dalam melodi.

Akan tetapi, kita juga perlu memikirkan tentang kelangsungan ketamadunan bangsa itu sendiri. Seperti telah saya katakan sebelum ini, tak guna kita pandai bersyair, berpantun dan bergurindam kalau bangsa kita masih menumpang, dangkal dan tidak maju.

Memang ada pepatah melayu mengatakan

Biar Mati anak Jangan Mati adat.

Tapi....

Kalau anak dah mati, siapa hendak meneruskan adat.

Tak Begitu?


P/S -

Saya lihat banyak sesi perbincangan (forum) diadakan sempena PPSMI ini tai kebanyakanya adalah dari satu pihak sahaja. Minda kita tidak akan berkembang kalau kita hanya berdebat dan berbincang sebelah pihak sahaja. Nah kalau tidak puas hati atau hendak berbincang, debat atau bertukar pandangan dalam suatu perbahasan atau sesi perbincangan umum anda boleh menghantar email kepada saya di zaidel49@gmail.com

Kalau ada masa dan rezeki,
mana tahu saya boleh sama-sama hadir dan berbincang sekali. Bak kata orang nak dengar sendiri dari mulut tuan punya.

27 comments:

cukup panjang dan lebar penerangan kamu..

saya sukakannya..
saya sokong PPSMI.

 

sangat bagus!! congratulations!

 

wakaka...zaidel...amat berilmiah penerangan saudara itu.. panjang dowh!!

 

I've always known that deep down inside you, you have that substance. Keep it up, for making it simple out of a complex issue (then again, anything that's being politicise always ended up getting very complex and ugly). Kudos!

I wonder if you still are on the lookout for a certain orange Gen2 out there.

 

Semi Value, Najis, Hisppukidin, Bodowi……….all these idiots of the corrupt Umno government - one thing is certain - majority, a very high majority of the public does not believe anything the stupid, lying and corrupt Umno government says anymore.

This Umno government has zero credibility with the people of Malaysia and one of the reasons is the public is more knowledgeable and intelligent than all those idiots in government especially those dumb shit heads in Umno.

 

I was wondering where that Orange Gen II went.

Well,
if indeed by any chance you spot me, please by all means do say hi.

I Don't Bite.

 

A non-malay even though he is more capable and more qualified but cannot:

Be - the prime minister of the country
Be - the deputy prime minister of the country
Be - the head of any branch of the armed forces in the country
Be - the head of department in a ministry
Be - the head of state of the states with no rulers
Be - the head prefect of a national school
Be - the IGP of the country
Be - the nominated as the best of the best in the school
Be - the secretary-general or deputy secretary-general of a ministry

What is worse is that the PM goes around telling people, repeating a crazy lie, by saying that - "We do not practice racial discrimination in our country".

Did the MCA and MIC leaders agree to this in 1957?

Did the people in Sabah and Sarawak also agree to this in 1963?

I think malays will keep on to give rubbish answer!

 

I would not read Utusan Malaysia or Berita Harian, despite being paid to read it!

I cannot imagine people actually buying those papers to read it!

That is why Mahathir said the bloggers are really the last remaining hope of the nation!

Don't blame Utusan Malaysia la, it is owned by Umno, the party with low standard morons and extremists.

Utusan Malaysia, the Star, New Strait Times etc, are just a few shameless newspapers that often cover up the scandals of BN government and to make oppositions look bad.

 

Our current malay generation is racist now because they desperately want to hang on to privileges which I frankly believe it slowly causing the malay race to rot away and become a pathetic race on crutches dependent.

I think that malays are the most stupid idiots on earth - they might have big sized bodies bud in their heads, but they have puny brains.

Thus coming to the conclusion that they are the most stupid black blocks on earth - they are coloured black and stink like a garbage dump.

Does malays ever think twice about their religious? What if yours believe is not what you think!

You malays will rape anybody just for sexual pleasure. You didn't read about the malay who raped his own sister?

Not only that! They yell 5 times per day and expect to go to heaven! After committing so many sins like steal, rape, killing!

Malays are so stupid that deserve to be robbed by their own government. They in fact deserve to be raped as well. Maybe we were better off as British rule Malaysia after all.

Malays are jealous of Chinese, that is why they hate them. Americans are not jealous of Chinese, because they don't need tongkat. They buy a lot of Chinese goods. If they hate, they would have boycott the products. Bodoh!

Oh! Bodoh! Only blind man needs tongkat.

If Americans don't hate the malays, why is there so much bad press against Mahathir when he scolded the Americans? You malays are brainless and never read the newspaper. Everyday special rights here and there……….still like your tongkat so much!

You go to American embassy and see which country now is blacklisted? Did they blacklist Taiwan, Singapore, Hong Kong?

Even the Japanese look down upon the malays because they are just a bunch of fool, corrupt, lazy person who feed on the Chinese income tax for their existence.

The malays want to produce as many pig babies as they want, but doesn't teach them what is honesty, hardworking, civilisation!

 

I am totally agree what you have said, those moron malays have no sense of 'malu'. For example, I find that most of those malay pig creature are dirty and smelly, but they still walking around proudly with that stinking and ugly look.

Another example is most of them are poor, they can't afford a big luxury car. When they saw Chinese or Indian driving a big car, they are feeling distress and jealous.

What a loser! Hey non-malays can afford a big car without depend on NEP policy. But you pathetic malay pig can't afford it even though with NEP policy help. Loser malay pig!

 

My school in the 1950s and 1960s when terms like bumi and non-bumi did not exist.

Back then, there was a kind of kindred among school children then that does not exist today. We were racially different but we were all equal in every other way. Nobody was 'special'.

Today when a non-malay student goes to school, he has already been told over and over again by his parents that, "You will have to do superlatively in order to get into a local university."

The child comes back having done creditably well, and doesn't get the university course of his choice. But his malay classmate, with worse marks than him, gets more than he asked for.

All these double standards and retrogressive policies were put in place by our selfish politicians whose aim, rather than uplifting the malays, was to perpetually stay in power for their own good.

The end result is a new generation of Malaysians who are not united in the least.

The first thing to be done towards a real Bangsa Malaysia is to pull down all divisions that categorise us along racial and religious lines.

All, irrespective of race and religion, must be subjected to a truly merit-based system in every sphere of Malaysian life.

All political parties that exploit any form of religion should be banned.

 

bro... boleh kena akta hasutan ano2 yang guna pelbagai nama tu... tak try report pada SKMM ke? nampaknya marah betul dia, baik hukum buang negara je.

 

Do Not feed the trolls...

 

Sinatra_Z said...
Do Not feed the trolls...

SAYA SOKONG!!!!!!!!!!!!!!!!

 

well, that's the power of blogging, actually you can write anything you wanted...but like wise, they thought that they can fool the technology..

feed the trolls, so that they can grow fat....and end up dead!!....wakaka...

 

feed the trolls, and they end-up having a 2 Butterflies, Satanic and an Assault Culrass. haha.

nice writing. simple and concise. hope this piece gets noticed by Rocky or JMD. then the counters will shoot up again. hehe.

hope to hear some counter-arguments from people who oppose PPSMI. not some trolls...

 

nice entry, mister.

and yerp, DNFTT. Let it be lah.

 

hahahah apa masalah orang ni? dahla terkeluar topik, penuh perasaan pulak tu..suka amerika pegila duduk amerika

ya sinatra, bagus lah! kita mesti berbincang dgn rasional

 

In handling issues of PPSMI, we truly need some rationale answers on why we should/shouldnt support PPSMI.
So far, i've found quite a number of great arguments from ppl who oppose it.
Sadly, there are less of great arguments from ppl who support it.
Thx Zaidel, this is a great piece.
Argument yang bijak (berbanding yang lain2 penah saya baca).
Cuma, agak kurang setuju dengan argument no. (4). Agak kurang adil untuk berkata yang guru2 ini tidak bersungguh2. Kita juga kena ingat, that these teachers are the product of Sistem Pendidikan terdahulu, yang sistem pengajaran S&M adalah dalam BM. Mungkin untuk argument yg ini, Zaidel cld spend some time talking 2 d teachers (esp.yg umur 20an - 30an), ttg knp mereka sendiri susah untuk beradaptasi dengan sistem ini.

catatan tak berguna : do u know that ur great brain sometimes can make u appear sexy? haha! maximize it capacity to the fullest,aite!

 

serious yg tulis macam2 tu xbelajar sejarah.. apekata korang pegi balik negara asal korang tu..ape korang dapat? sesuap nasi pun susah.. orang melayu dah tolong, xkenang budi.. rubbish!! even aku pun xkan cakap bangsa lain mcamtu sebab aku ada kawan2 india dengan cina jugak!

 

orang yang tulis bukan2 tu ntah2 orang yang sama x? apehal la.. cakap orang bodoh, mereka sebenarnya yang bodoh. balik la korang....

 

Adat - adab, peraturan, hukum akan berkekalan bagi melambangkan kita bangsa berbudaya dan bertamadun dan perlu ada usaha untuk meneruskannya.

Termasuk budaya berbahasa. Memang banyak yang menafikan mereka tetap Melayu walaupun tidak membudayakan bahasa Melayu.

Begitu ke...Memang Melayu tidak akan hilang di dunia, tetapi maruah Melayu akan hilang jika tidak dijaga.

 

Betul.
Bahasa Melayu lemah. Bangsa Melayu lemah sebab tak mampu buat penterjemahan. Anda pun lemah sebab tak berani nak memperkuat bahasa Melayu. Apa-apapun DBP memang tak buat apa kot. Ingat boleh translate semua benda macam tu. At least di Indonesia walaupun banyak term curi, mereka masih gunakan bahasa Indonesia. Kat KL?

 

Saya sokong ppsmi. Bukan itu sahaja, pmr spm semua buat dalam bahasa inggeris. abis cita.

patutlah cikgu ramai yg tak setuju ppsmi, bukan apa, jadi cikgu ialah pilihan terakhir. Kalau dah bahasa inggeris tunggang langgang macam mana nak masuk kompeni? Tanya bahasa inggeris jawab err arr uuu repeat?? Bila dah takde keje, apa lagi join jadi cikgu.

Bila dah jadi cikgu, keje tak ikhlas, yelah bukannya volunteer tapi terpaksa. Dok rasa nak senang je. Ajar budak sekolah rendah tak perlu nak inggeris hebat2. Cakap lebat nanti budak tak faham juga. Jgn jadikan ini alasan.

Usaha mana usaha? Bila cikgu rosak, murid lagilah tebaboo.

p/s: Hebat, hancur habis bahasa melaju aku rojakkan.

 

Saya tak setuju dgn PPSMI...

satu - hujah yg menyokong semuanya atas angin.. tiada yg concrete

dua - "Masaalah saya ialah,
pelopor utama yang membantah PPSMI ialah mereka yang kebanyakan dari aliran Sastera dan bukan sains. Itu yang membuatkan saya rasa tak berapa senang" <- ko dah buat kajian statistik kuantitatif ke nak buat statement ni? again, atas angin nyer alasan

tiga - perbandingan statistic pencapaian math and science negara kita menurun berbanding semasa pengajaran dalam bahasa melayu when compared with other countries... dah sah sah murid2 tak paham pon subject science and maths.. adakah ini langkah kita? menjahanamkan bangsa dengan polisi ntah pape?... tapi yg peliknya, ramai pulak yg semakin lulus.. kononnya dikatakan PPSMI berkesan?... mana logiknya??

yang paling dikuatiri.. kita akan hasilkan PPSMI generation.. generasi yg tak berapa paham maths and science... yg pastinya pencapaian kurang membanggakan di universiti dan seterusnya workforce yang hampas untuk negara... so ni yg kita nak???

 

I always enjoy reading your comment on PPSMI. Good work.
Memang Zeidel handsome pun! Dah kawin ke? Nak berkenalan!