Sinatra_Z - Kenapa Takut Hantu?

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. 
Dah lama saya tak tulis apa-apa yang dapat anda baca mengular melayari internet atau main facebook dan akan tukar window ke Excel tatakala anda nampak Boss melalui meja anda...... 


Tajuk : Kenapa Takut Hantu? 

1. Kalau kita tengok masyarakat kita yang suka dengan cerita-cerita seperti Bomoh Siam, Toyol, Jin, Jembalang atau Pontianak. Suka dengan kisah-kisah yang mana suami dia tu dah kena bomoh dengan perempuan yang duduk dekat flat blok tiga sebelah traffic light depan sekolah agama tu tak pun kisah tangkal-tangkal, pendinding, pagar mahupun pelaris. 

2. Tengok TV ada cerita susuk lah, misteri nusantara lah yang paling baru ni pulak kat TV3 apa ni.... aku dah lupa tajuk dia tapi ni yang cerita pasal ada ustaz hensem ni datang kampung tu lepas tu tok bomoh dan bini dia yang suka pakai lipstick hitam yang tak puas hati dengan ustaz tu sebab anak dara dia dah syok dengan ustaz muda yang kacak itu. "Ustaz tu clean shaven tu... hua hua hua...."

3. Tak pun cerita pasal penunggu lah, Jin lah macam-macam lah. Penat aku dengar. Itu belum masuk bab-bab santau lagi.

4. Yang aku pelik kes santau ni selalunya pasal orang kedai makan ni dengki dengan orang kedai makan tu jadi dia Santau kedai tu. Yang yang peliknya Santau ni mesti antara kedai makan melayu yang buruk, hodoh dan robek menyantau kedai makan melayu tepi longkang yang buruk hodoh dan robek dekat seberang jalan sana. 

5. Tak pernah aku dengar kes orang santau kentucky fried chicken, Mc Donald ataupun apa-apa franchise mahupun kedai mamak. Mungkin pantang larang santau ialah ianya hanya boleh digunakan di kedai yang sama bangsa dan sama-sama hodoh dan kotor. 

6. Bila orang sakit perut, muntah-muntah makan kedai dia kata dia kena Santau, padahal kedai kotor banyak tikus. Entah-entah mamat tu kena Taun daaa... 

7. Lepas tu tak pernah aku dengar Orang Putih yang kena histeria ke rasuk ke bila diorang camping atau berkelah kat hutan simpan Malaysia. Mungkin Jin Malaysia untuk orang Malaysia je kot, frekuensi dia sama.

8. Baik kita sebagai orang islam memang percaya kepada Jin, Malaikat dan Iblis. Dan ya mungkin itulah yang dimaksudkan dengan hantu atau sebagainya. Mungkin ada kebenaran dalam kisah-kisah yang disebutkan di atas. Tapi persoalan hari ini ialah kenapa takut sangat dengan hantu?

9. Kenapa takut dengan orang dah mati? 

10. Orang dah mati tak boleh dan tak pernah lagi cederakan orang yang masih hidup.

12. Aku belum pernah dengar hantu Menyamun (ok mungkin toyol ada la sikit-sikit).

13. Belum pernah dengar lagi pontianak meragut dan mencederakan orang. 

14. Langsuir atau Jin Siam menculik dan merogol atau membunuh. 

15. Hantu yang pandu kereta macam orang gila lepas tu langgar pemandu lain yang tidak bersalah dan lari. 

16. Aku belum pernah dengar hantu bunuh, rogol, rompak, seksa, cedera, culik, kerat ataupun bakar rumah. 

17. Dalam kes Mona Fandey pun bukan Jin ke atau jembalang yang bunuh YB tu, Mona Fandey sendiri yang kerat VIP tu. 

18. Sebenarnya bukan Hantu atau orang yang dah mati yang perlu kita takutkan atau berhati-hati dengan. Kalau nak ikutkan, orang yang masih hidup jauh lebih menakutkan dari hantu atau jembalang. Orang yang masih hidup jauh lebih jahat, keji, kotor dan kejam dari mana-mana hantu sekalipun. 

19. Sesungguhnya kalau nak dibandingkan manusia jauh lebih menakutkan dari mana-mana hantu, santau atau jin. 

20. Jadi kenapa nak takut sangat dengan hantu?

21. Fikir-fikirkanlah........ Macamana masyarakat kita nak maju kalau terlalu sibuk merisaukan benda yang tak perlu risau dan tidak memperdulikan benda yang sepatutnya dipedulikan. 

P/S
Kalau bomoh tu hebat sangat apasal dia tak Santau je Bush ke tentera Zionis tu ke...... Sekadar Santau gerai nasi lemak tepi longkang seberang jalan sana tu apa barang, bakar kedai tu lagi cepat. 


1 comments:

ko bleh jelaskan x tentang psykologi manusia terhadap hantu.. ade aku baca buku ni dia kata hantu tu ada minda kita.. cuma imaginary..dan aku selalunya x takut hantu tetiba satu mlm ni aku kna mimpi nightmare.. aku terus jadi penakut..even dgn bunyi katak pon aku dah menggelabar